Monday, June 18, 2012
Amukan Kucingneer.... at my office
Amukan kucingneer di engineering office ini dipercayai akibat halusinasi yang terlalu kuat yang mengatakan dia sebenarnya bukan seekor kucing tapi engineer pada hayat yang lepas...
Huhuks... I love Cat.... :)
Thursday, April 19, 2012
GKN developing laser-based, automated composite repair system
Source: Composites World
GKN Aerospace (Isle of Wight, U.K.) reportts that it is harnessing leading-edge laser technology to automate the repair of composite structures. The company says that the repaired structure has the strength of current manual repair but is achieved with greater consistency and 60 percent cost reducton.
With program partners SCLR Lasertechnik GmbH (SLCR), GKN Aerospace has installed the first prototype robotic machine using laser technology to remove damaged composite structure on aircraft. The new robotic cell, housed at GKN Aerospace’s composites research centre in the U.K., replaces the time-consuming, manual grinding away of damaged structure with a precise, contact and vibration-free laser removal process
John Cornforth, head of technology at GKN Aerospace, comments, “With the first installation of this prototype equipment we are now commencing work on extending the ability of this new process to handle various shapes and sizes of structure. We believe this process has enormous potential; composite materials increasingly dominate the airframe meaning their reliable, effective repair is critical for operators and the industry alike. This technology will allow the efficient, cost effective and high quality preparation of almost any composite assembly for repair.”
Olav G. Schulz, managing director of SLCR, adds, “The newly designed system is the outcome of more than two years intensive collaboration and we are proud of the results achieved already. It is strong motivation for us to continue this program with GKN Aerospace and we invite potential users to participate.”
The new process uses lasers to remove damaged material, leaving the remaining fibers and resin intact. The technique applies no force or vibration onto the structure and so has no detrimental impact on its overall strength or integrity. The affected area is left clean and ready for repair using a replacement patch which is cured in place using a localized heating mat. - endComments : Awaneer :)
Nice techno right? The removal plies process in Composite repair is THE MOST unpleasant... time consuming... stressful... So if you can have automated plies removal than it will be great and wonderful!
Current repair method used grinder to remove plies or peeling method. Well for me I like peeling method because it is dust free, easy and precise control on the step method removal without damaging underlying plies.
So, welcome to the club new techno! Cheers!
Saturday, February 25, 2012
Kerjaya Aeroangkasa : Penetrasi Kerjaya Diidamkan...

salam, thank saudara awaneer sebab reply kat chat box, so that i get your email id..
Jawapan :
Salam saudara;
Saya pun tak rasa saya layak nak bagi apa2 nasihat. Tapi untuk tidak menghampakan saudara saya akan cuba menjawab sedaya upaya. Ok macam ni,
1.Jangan sesekali letakkan CGPA sebagai asas rezeki. Memang ianya sebagai salah satu sebab musabab tapi kena ingat Allah itu maha kaya untuk memberi rezekinya tanpa memerlukan kepada sebab musabab. Saya letakkan ini sebagai nombor satu untuk saudara kerana inilah puncanya rezeki atau cita2 sesetengah orang terkandas... Salah programming dalam otak dan hati akan menarik perkara2 negatif. Ramai saja pelajar2 yang lulusan universiti luar negara dengan CGPA power tapi hampas bila bekerja... Ada juga orang yang berkelulusan sijil tapi mempunyai skill yang tiada galang ganti. Ingat rezeki kita dan segalanya diuruskan Allah yang tiada pernah mengantuk atau tidur... Bukannya kita iaitu makhluk.
2. Minat. Inilah aset utama saudara. Dengan minat yang bersertakan keyakinan seperti nombor satu di atas insyaAllah dipermudahkan. Ada orang yang hanya berkelulusan sijil sahaja tetapi mempunyai minat yang mendalam berupaya maju kehadapan tanpa disangka-sangka.
3. Pasrah atau redha dengan segala ketentuanNya. Inilah yang membezakan orang beriman dengan yang kurang beriman atau tidak beriman setelah perkara 1 dan 2 dilaksanakan. Allah mengetahui apa yang baik bagi hamba2Nya.
4. Bab NDT ni... Yang saya tahu ada pasaran2 tertentu. Contohnya dalam Aerospace lebih kepada pengetahuan dalam C Scan, A scan and B scan. X ray juga mempunyai pasaran yang agak luas. Dye penetrant ni kalau tak silap lebih kepada pasaran Military type aerospace for metallic. Composite tak berapa nak guna sangat dye penetrant ni sebab lebih kepada pre inspect dan tak boleh guna untuk buy off. NDT juga ada level2 tertentu contohnya Level 1, 2 and 3 di mana level 3 adalah tertinggi... Tapi kalau ikut cerita ada juga level 4, 5 sampai 7 pon ada. Tetapi level 3 ni pun sangat jarang2 di Malaysia ini... boleh kira dengan jari dalam bidang Aerospace ni. Exam dia pon boleh tahan menikam otak... hehe... Lebih lanjut kena tanya pakar2 NDT ni.
5. Networking. Jika tak dapat syarikat2 yang besar, bermulalah drpd syarikat2 kecil kemudian dapatkan experience agar dikenali. Develop specific skill dalam certain area dan jangan lompat2. Setiap bidang dan area ada disiplin masing2 yang perlu dikuasai.
Akhir kalam tanamkan keyakinan dalam diri kepada yang empunya diri dan jangan berputus asa. :)
Adios.
Awaneer
Sunday, December 18, 2011
Kerjaya Aeroangkasa : Yang perlu anda tahu.

Artikel ini bertujuan untuk memberi sedikit sebanyak info kepada graduan-graduan tempatan terutamanya dalam menceburi bidang berkaitan aeroangkasa ini. Saya juga mengharapkan feedback daripada anda semua yang boleh menjadi jambatan bagi kita untuk saling bantu membantu dalam bidang yang penuh cabaran ini.
Saya sendiri adalah local grad daripada fakulti kejuruteraan USM dalam bidang Aerospace major in Technology Satellite. Pelikkan? Major dalam Technology Satellite tapi kerja dalam bidang aeronautik. Hehe sebenarnya itulah yang perlu kita terima dalam dunia pekerjaan. Tapi bukan lari jauh pun, major tu cuma bermaksud kita belajar lebih sikit dalam bidang kita major tapi bidang aeronautik pun kita belajar juga.
Mula-mula saya bekerja sebagai stress engineer dalam design department dalam projek A380 FLELP dan A400M package. Kemudian dalam 2 tahun saya menceburi bidang manufacturing dalam advanced composite sebagai Composite Repair Engineer sehingga sekarang. Composite Repair adalah satu bidang yang masih rare dalam pasaran Malaysia terutamanya repair bahagian advance composite manufacturing. Dalam bidang ini saya terdedah dengan pelbagai jenis customer drpd seluruh pelusuk dunia contohnya : Airbus, Airbus Military, Goodrich, Sonaca, Boeing, KAL, Eurocopter.
Dalam beberapa tahun akan datang ini saya akan menceburi bidang baru yang lebih mencabar iaitu MRB : Material review board. MRB ini sebagai signatory holder yang boleh memberikan disposition bagi cara-cara repair bagi sesuatu part. MRB ini memerlukan pengalaman dalam bidang Stress + Design +Manufacturing + Repair.
Namun yang cuma saya terkilan ramai engineer-engineer kurang berminat mencebur diri dalam bidang composite repair mahupun stress. Padahal bidang ini jika diceburi mempunyai masa depan yang agak cerah di Malaysia kerana kekurangan pakar dan engineer. Jika di Oversea gajinya boleh mencecah RM30 ribu sebulan jika mempunyai pengalaman sekitar 5-10 tahun atau lebih. Dengan syarat kerja yang dilakukan tidak melompat-lompat ke bidang lain.
Senang cerita lagi susah sesuatu pekerjaan lagi secure sebenarnya pekerjaan yang boleh kita peroleh.
Ramai juga kawan-kawan saya yang menceburi bidang MRO selepas tamat grad. Tapi sebenarnya bagi saya bidang MRO ini sepatutnya diceburi selepas tamat SPM atau STPM terus dan mengambil License aircraft Engineer bukan selapas Grad kerana dah buang masa 4 tahun belajar di Universiti dan kemudian kena ambil lagi dalam 4-5 tahun lagi untuk LAE. Sedangkan dalam tempoh ini kita nak berkahwin dan settle down our life. Hehe itu saya la... lain orang lain la spec dan requirements. Masuk bidang ni mmg secure pekerjaan dan gaji pon masyuk.
Kalau nak masuk bidang MRO selepas grad boleh juga mula di Tech Service contohnya MAS Engineering dan Airasia. Boleh tahan jugala kalau ikut jalan ini.
Aerospace dalam bidang Technology Satellite agak kurang pasaran di Malaysia. Namun jika berminat, pasaran-pasaran yang boleh diketahui ialah ATSB, ASTRO ataupun lebih baik sambung masters atau phd sambil buat research di Universiti masing-masing. Kalau hebat boleh kerja di overseas contohnya Astrium atau NASA.
Bidang Aerospace yang agak baru di Malaysia tapi sedang berkembang adalah bidang berkaitan UAV. Apa yang saya boleh lihat dalam bidang ini masih kekurangan pakar dalam programming expert untuk alghorithma penerbangan. Jadi siapa-siapa yang power subject control system dan minat programming bolehlah intai area ini.
Secara kesimpulannya bidang-bidang Aerospace yang sedang berkembang di Malaysia ini ialah :
Stress dan Design : FE, CATIA
MRO : LAE, Tech service engineer
MRB
Composite Repair : advanced composite
UAV : programming
Rajin-rajinlah mengintai peluang.
Tips : jangan letak gaji sebagai keutamaan dulu, cukup sekadar reasonable dan kemudian develop experience perlahan-lahan sehingga tahap expert dalam bidang diceburi. Ingat jangan lompat si katak lompat.
Sendayan Mall
Saturday, December 10, 2011
Drama IRAN-US yang Memualkan!

Saya sudah tidak dapat menyembunyikan rasa mual melihat gelagat pelakon-pelakon terbaik dunia ini : IRAN-US-ISRAEL, setelah Iran mendakwa menembak jatuh pesawat UAV RQ170 drone milik US baru-baru ini. Setelah membuat press conference yang penuh tipu daya untuk menipu masyarakat dunia, Iran seolah-olah ingin mendabik dada selaku hero dunia Islam walhal merekalah yang paling banyak membunuh ummat Islam sunni.
Sudah-sudahlah berlakon.
Sunday, November 20, 2011
Peperangan Airbus-Boeing : Ditentukan Asia Tenggara?

Saya agak terkejut dengan perubahan polisi oleh American Airlines yang memecah tradisi dengan menempah 260 kapal terbang Airbus (Baca : European aircraft maker) berbanding 200 kapal terbang Boeing(Baca : American aircraft maker). Perubahan ini bukan sahaja mengejutkan Boeing malah Airbus sendiri yang tidak menyangka akhirnya ego American airlines yang berpolisi menempah dengan Boeing secara sehala selama 15 tahun berjaya ditundukkan.
Airbus dikatakan berjaya memujuk American Airlines dengan kontrak terbesar dalam sejarah ini melalui inovasi A320 Neo yang lebih mesra alam (Baca : lebih menjimatkan minyak). Sejak beberapa tahun lepas, Airbus dan Boeing berperang mencari solusi untuk mentune enjin kapal terbang agar lebih jimat minyak di antara 5-10 %. Walaupun 5 % dianggap sedikit, namun di dalam dunia yang semakin kompetetif ini angka itu dianggap hidup atau mati bagi sebuah Airlines dalam 20 tahun akan datang. Katakanlah tipikal Airlines membelanjakan hampir 10 billion USD untuk minyak setahun, maka untuk 20 tahun ialah 200 billion... penjimatan 5 % bermakna 10 billion USD dapat dijimatkan!
Penjimatan juga bermakna harga tiket yang lebih murah dapat diberikan kepada pengguna... peperangan merebut pengguna ini sangat sengit dan kompetetif. Walaupun hanya berbeza tiket 5%, bayangkan berapa banyak pelanggan yang akan beralih arah? Pelanggan beralih arah bermaksud kematian bagi sesebuah Airlines.
Peranan Asia Tenggara :
Asia Tenggara dikatakan juara di dalam penerbangan tambah murah dan middle class dan dijangka mendominasi pasaran dalam segmen berkenaan dalam 20 tahun mendatang. Sebut sahaja Air Asia, satu dunia tahu tentang jenama tersebut yang menjadi juara kelas tambang murah. Lebih menakutkan pesaingnya, Air Asia dikatakan perlahan-lahan ingin menembusi pasaran middle class dan Full service carrier melalui Air Asia-X.
Lion air yang berpengkalan di Indonesia melakukan kejutan pasaran dengan menempah 230 pesawat 737 daripada Boeing baru-baru ini. Ini pastinya memberikan kelegaan kepada Boeing yang sebelum ini kehilangan tempahan daripada American Airlines.
Asia Tenggara sebagai sebuah kuasa ekonomi dunia yang giat berkembang seharusnya mengambil kesempatan ini dengan manjadi play maker dan bukan sekadar customer. Kita mempunyai resource yang besar, duit yang banyak, rakyat berjuta-juta...
Pemimpin-pemimpin perlu bijak melakukan pertukaran teknologi dengan setiap tukaran dagangan yang dilakukan. Contohnya jika Malaysia Airlines atau Air Asia membeli 100 pesawat Boeing atau Airbus, pertukaran teknlogi dengan syarikat tempatan perlulah dilakukan... contohnya pakej pemasangan part-part pesawat dan pembuatan komposit. Dengan ini, kita boleh menunjukkan kuasa kita selaku customer. Pastikan pembelian dilakukan dengan memastikan Boeing dan Airbus kekal bersaing secara sihat. Kita tidak mahu melingkupkan salah satu dan kemudiannya ia pula mendominasi pasaran.
Asia tenggara dikatakan adalah kawasan terkaya di muka bumi ini jika ianya diurus dengan baik oleh pemimpin yang baik-baik. Malah Malaysia juga dahulunya pernah digelar the Golden Chersonese iaitu Semenanjung Emas!
Beritahu saya di mana tempatnya di dunia ini yang tanahnya boleh ditanam apapun sepanjang tahun ? Buminya dilindungi daripada gempa bumi yang meragut nyawa? Tiada dikenakan puting beliung dan taufan pada skala besar? Hutan yang dipenuhi pelbagai sumber? Setiap bulan atau setiap minggu adanya hujan? Tiada kemarau berpanjangan? Sumber petroleum yang banyak? Dikelilingi laut yang banyak sumber?
Tempat mana yang di dalam dunia ini yang anda boleh tidur tanpa selimut? Boleh keluar malam makan kedai mamak pakai singlet tanpa baju tebal? Boleh jumpa sumber air seperti sungai dan mata air dengan senang? Bumi yang panasnya dan sejuknya tidak memudaratkan? Bumi yang boleh dilihat menghijau?
Sepanjang perantauan saya tuan-tuan dan puan-puan;
Bumi itu adalah bumi yang didoakan oleh para wali Allah sejak dahulu iaitu Malaysia atau secara amnya Nusantara.
Sudah masanya tanah ini untuk menguasai dunia. Berikan amanah itu kepada yang berhak, insyaAllah perkara ini akan menjadi kenyataan.
Tuesday, November 8, 2011
Madrid-Cordoba-Seville Tour

Lihat keindahan Masjid Cordoba (Baca : Church Cordoba dah sekarang..jangan sembahyang kat sini tau nanti kene tangkap tak pasaii jer.)







