Sunday, December 18, 2011

Kerjaya Aeroangkasa : Yang perlu anda tahu.

By : awaneer

Artikel ini bertujuan untuk memberi sedikit sebanyak info kepada graduan-graduan tempatan terutamanya dalam menceburi bidang berkaitan aeroangkasa ini. Saya juga mengharapkan feedback daripada anda semua yang boleh menjadi jambatan bagi kita untuk saling bantu membantu dalam bidang yang penuh cabaran ini.

Saya sendiri adalah local grad daripada fakulti kejuruteraan USM dalam bidang Aerospace major in Technology Satellite. Pelikkan? Major dalam Technology Satellite tapi kerja dalam bidang aeronautik. Hehe sebenarnya itulah yang perlu kita terima dalam dunia pekerjaan. Tapi bukan lari jauh pun, major tu cuma bermaksud kita belajar lebih sikit dalam bidang kita major tapi bidang aeronautik pun kita belajar juga.

Mula-mula saya bekerja sebagai stress engineer dalam design department dalam projek A380 FLELP dan A400M package. Kemudian dalam 2 tahun saya menceburi bidang manufacturing dalam advanced composite sebagai Composite Repair Engineer sehingga sekarang. Composite Repair adalah satu bidang yang masih rare dalam pasaran Malaysia terutamanya repair bahagian advance composite manufacturing. Dalam bidang ini saya terdedah dengan pelbagai jenis customer drpd seluruh pelusuk dunia contohnya : Airbus, Airbus Military, Goodrich, Sonaca, Boeing, KAL, Eurocopter.

Dalam beberapa tahun akan datang ini saya akan menceburi bidang baru yang lebih mencabar iaitu MRB : Material review board. MRB ini sebagai signatory holder yang boleh memberikan disposition bagi cara-cara repair bagi sesuatu part. MRB ini memerlukan pengalaman dalam bidang Stress + Design +Manufacturing + Repair.

Namun yang cuma saya terkilan ramai engineer-engineer kurang berminat mencebur diri dalam bidang composite repair mahupun stress. Padahal bidang ini jika diceburi mempunyai masa depan yang agak cerah di Malaysia kerana kekurangan pakar dan engineer. Jika di Oversea gajinya boleh mencecah RM30 ribu sebulan jika mempunyai pengalaman sekitar 5-10 tahun atau lebih. Dengan syarat kerja yang dilakukan tidak melompat-lompat ke bidang lain.

Senang cerita lagi susah sesuatu pekerjaan lagi secure sebenarnya pekerjaan yang boleh kita peroleh.

Ramai juga kawan-kawan saya yang menceburi bidang MRO selepas tamat grad. Tapi sebenarnya bagi saya bidang MRO ini sepatutnya diceburi selepas tamat SPM atau STPM terus dan mengambil License aircraft Engineer bukan selapas Grad kerana dah buang masa 4 tahun belajar di Universiti dan kemudian kena ambil lagi dalam 4-5 tahun lagi untuk LAE. Sedangkan dalam tempoh ini kita nak berkahwin dan settle down our life. Hehe itu saya la... lain orang lain la spec dan requirements. Masuk bidang ni mmg secure pekerjaan dan gaji pon masyuk.

Kalau nak masuk bidang MRO selepas grad boleh juga mula di Tech Service contohnya MAS Engineering dan Airasia. Boleh tahan jugala kalau ikut jalan ini.

Aerospace dalam bidang Technology Satellite agak kurang pasaran di Malaysia. Namun jika berminat, pasaran-pasaran yang boleh diketahui ialah ATSB, ASTRO ataupun lebih baik sambung masters atau phd sambil buat research di Universiti masing-masing. Kalau hebat boleh kerja di overseas contohnya Astrium atau NASA.

Bidang Aerospace yang agak baru di Malaysia tapi sedang berkembang adalah bidang berkaitan UAV. Apa yang saya boleh lihat dalam bidang ini masih kekurangan pakar dalam programming expert untuk alghorithma penerbangan. Jadi siapa-siapa yang power subject control system dan minat programming bolehlah intai area ini.

Secara kesimpulannya bidang-bidang Aerospace yang sedang berkembang di Malaysia ini ialah :

Stress dan Design : FE, CATIA
MRO : LAE, Tech service engineer
MRB
Composite Repair : advanced composite
UAV : programming

Rajin-rajinlah mengintai peluang.

Tips : jangan letak gaji sebagai keutamaan dulu, cukup sekadar reasonable dan kemudian develop experience perlahan-lahan sehingga tahap expert dalam bidang diceburi. Ingat jangan lompat si katak lompat.

Sendayan Mall

197 comments:

  1. assalamualaikum.... saya ingin bertanya apakah kelayakan spm utk mengambil kursus aircraft maintenance technology?? sila email saya di muhdzul72@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  2. Wslm... boleh rujuk laman web MIAT untuk maklumat lebih lanjut.

    ReplyDelete
  3. Saya minat untuk mencipta kapal terbang....Apa bidang yang perlu saya ceburi??? Aerospace engineering> aeronautical engineering???
    Add saya di fb...http://www.facebook.com/profile.php?id=1315028380

    ReplyDelete
  4. aerospace engineering ditawarkan di USM, UPM dan UIA... tetapi biasanya dalam aerospace eng ada major untuk aeronautikal yang khusus bagi kapal terbang. Di UTM ditawarkan terus kursus Aeronautikal Eng. Pilih mana2 pun ok. Tp boleh kaji sendiri ranking universiti mana yang top dlm bidang kejuruteraan aerospace ni... hehe saya taknaklah promote.

    ReplyDelete
  5. peluang kerja bagi perempuan tinggi tak? study susah tak dalam bidang nie?

    ReplyDelete
  6. Peluang kerja bagi perempuan sama jer.. tiada diskriminasi asalkan berminat. Study mmg susah menandakan tahap harga bidang ni.. kalau senang goreng pisang jerla.. hehe

    Tapi biasanya perempuan kureng minat dengan bidang ni sebab kene tahan lasak, mental kene kuat utk bergaduh dgn customer.. selalu travel overseas. Majoriti bidang ini mmg lelaki tapi pompuan pon ada jugak.

    ReplyDelete
  7. ada sesiapa yang berminat untuk membuat latihan industri dengan saya di bidang composite repair sila hubungi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya berminat. Latihan industri saya bermula februari 2014 nanti.

      Delete
    2. Bagaimana cara untuk menghubungin saudara? e mel saya hafizuddinlowhim@gmail.com .
      Boleh saya dapatkan contact saudara atau syarikat berkaitan untuk hantar CV?

      Delete
    3. Salam, boleh saya tahu tawaran untuk membuat latihan industri dalam bidang composite repair dengan saudara adakah masih terbuka? saya akan menjalani tempoh latihan industri pada Jun 2015.. Bagaimana saya boleh contact saudara?

      Delete
    4. Bagaimana saya boleh contact encik?

      Delete
    5. Bagaimana saya boleh contact encik?

      Delete
  8. Assalamualaikum admin, saya merupakan pelajar lepasan asasi sains dan telah ditawarkan oleh pihak USM untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang KEJURUTERAAN (KEPUJIAN) (KEJURUERAAN AEROANGKASA) [SK15] dan tarikh daftar masuk ialah 1 Sept 2012, saya juga mendapat tawaran daripada pihak UTHM dalam bidang KEJURUTERAAN KIMIA DAN BIOTEKNOLOGI, disini saya sangat memerlukan pendapat pihak anda kerana anda org yg berpengalaman, masalah saya, saya tidak berapa mengenali bidang aeroangkasa dan to be true saya isi pun sebab mengikut kehendak ayah saya. berlainan dengan bidang kejuruteraan kimia, kakak saya merupakan graduan bidang ini sedikit sebanyak saya tahu jugak lahh mengenai bidang kej. kimia, saya telah bertanyakan mengenai kursus ini di merata-rata tempat, ada pendapat yg positif ada pendapat yg negatif yg saya terima, negatifnya bidang ini mempunyai kuata yg terhad dlm pekerjaan di Malaysia, dan bidang ini terlampau susah sehingga ramai pelajar yg drop kursus ini dan mulakan balik dengan kursus lain, ini yang saya dengar sejauh mana kebenaran saya tidak pasti. bagi saya minat boleh dipupuk, mcm pepatah la mula-mula benci lama-lama suka. haha, bg saya, saya boleh pupuk minat, yg mendatangkan masalah saya masih meragui kemampuan saya dlm bidang ini. saya harap nasihat anda dpt membantu saya membuat keputusan yg tepat. terima kasih =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nursyazwani;

      Daripada segi ranking Universiti saya ingin mengatakan USM lebih baik drpd UTHM drpd segi senioriti(IPTA yg agak lama) dan drpd segi fasility yg lengkap. Perkara ini saja saya bangkitkan sebab drpd segi taktikal mencari kerja kita lebih mudah menjual nama universiti yg sudah 'matured' atau 'esatablished' berbanding yang masih baru. Taktik ini agak berkesan terutamanya sekiranya byk graduan2 di universiti tersebut yg sudah bekerja di bidang atau syarikat yg kita dapat interview. Jika luck mungkin org yg interview kita itu sama university dgn kita. Untuk meningkatkan kebarangkalian ini mestilah drpd university yg sudah lama bertapak terutamanya dlm bidang yg kita ceburi.

      Sebab itu kita lihat ramai grad2 overseas, cth sheffield, oxford, cranfield, beria-ia menjual nama u mereka dlm resume dan ketika interview. It give them an extra weight.

      Ok itu drpd segi taktikal. Skrg kita bercakap drpd segi kemampuan dan minat. Drpd segi ayat syazwani, kelihatan saudari tidak meminati bidang ini... Kurang kajian dan pendedahan maybe?

      Bidang ini agak berat utk wanita, terus terang saya cakap. Saudari akan lebih memahami ini ketika di alam kerja. Mungkin sebab itu majoriti lelaki mendominasi bidang ini.

      Namun bukan tiada wanita di bidang ini yang berjaya tapi drpd segi engineering field mereka biasanya akan stuck at certain point in their life. Cthnya bila dah beranak ramai, bersuami dan sebagainya. This field requires you to get used in a very hectic life.

      Tak ada apa yg dapat saya terangkan ttg kejuruteraan kimia dan biologi kecuali ianya sgt bertepatan dan bersesuaian dgn kehidupan seorg wanita. You should know this better than me.

      Apapun pada akhirnya kembali kepada kehendak dan minat kita sendiri.

      Ada org kejar minat.

      Ada orang kejar kestabilan dlm hidup.

      Ada org cari cabaran.

      Ada orang tak kisah apapun..

      Salam.


      "The strongest of all warriors are these two: Time and Patience."

      Delete
    2. Assalammualaikum.. sy nk tnye.. same ke course en ngn course yg adk sy ambil, industri komposit aeroangkasa.. act adk lelaki sy bru sje mndaftar di KKTM Melaka dlm bidang ni.. tp sy dfahamkn cert mereka tidak diiktiraf mqa.. then after 2y dorg akn prtktikal di syrikat2 yg related ngn course ni slme 1y n diserap msuk bkerja.. adakah peluang ni aln mmbantu adk sy atau mcm mne.. mohon pencerahan dri en kerana adk sy bniat mnukar course nye sdg kn die amat bmnat dgn bidang ini.. terima kasih ����������

      Delete
    3. Assalammualaikum.. sy nk tnye.. same ke course en ngn course yg adk sy ambil, industri komposit aeroangkasa.. act adk lelaki sy bru sje mndaftar di KKTM Melaka dlm bidang ni.. tp sy dfahamkn cert mereka tidak diiktiraf mqa.. then after 2y dorg akn prtktikal di syrikat2 yg related ngn course ni slme 1y n diserap msuk bkerja.. adakah peluang ni aln mmbantu adk sy atau mcm mne.. mohon pencerahan dri en kerana adk sy bniat mnukar course nye sdg kn die amat bmnat dgn bidang ini.. terima kasih ����������

      Delete
    4. Manufacturing industry kat kktm masjid tanah ehh?

      Delete
  9. salam, apa yang dimaksudkan dengan Stress Engineer ?

    ReplyDelete
  10. Stress eng adalah engineer yg check dan calculate stress utk design product. Kadang2 dinamakn structural analysis engineer. Software yg terlibat mungkin mathcad, fe patran nastran etc.

    ReplyDelete
  11. saya lepasan SPM2012 . cita2 saya nk jd saintis dlm bidang angkasa lepas. apa course yg patut saya ambil ye ? serius saya xtahuu sgt. n sesuai ke kalau perempuan ambil bidang angkasa lepas nih ye ?

    ReplyDelete
  12. asalamualaikum,saya lepasan spm 2012 dan saya sejak dr kecil minat psl kpl terbang..sejak akhr2 ni saya sedang mencari info psl aircraft composite engineering n airframe eng..tp minat saya lbh kepada aircraft composite.jd, blh terangkan dgn lebih detail tntang bidang composite ni? apa pathway utk jd jurutera dlm bidang ni?
    saya juga ada dgr bidang aero ni x bnyk peluang kerjaya berbanding bidang yg lain cth mechanical.apa pndapat encik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu yer mmg kurang peluang kerjaya dlm bidang aero ni. Tp skrg demand semakin tinggi dan supply pula berkurang... so bagusla. kerajaan juga meletakkan bidang aeroangkasa ini dlm salah satu nkra yg berpotensi.

      Bidang composite ni boleh dilihat dprd segi design, repair and manufacturing. So pilih salah satu ikut minat. Semua ada jalan kerjaya masing2.

      Delete
  13. salam saya pljr aerongkasa tahun3 akan menjalani latihan indusri pada hujung semester nanti pd bln 6, harap sdra dpt senaraikan beberapa syarikat yang menerima kemasukan pljr ipta untuk menjalani latihan industri yg dapat beri pglmn bermanfaat pd pljr .terima ksh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bleh cuba ctrm av, ctrm ac, ctrmce.. Sae.. Spirit, acm, strand.

      Delete
  14. salam, saya pelajar asasi upm. saya nak sambung dalam bidang aerospace engi. tapi, saya rasa x yakin kerana ramai orang x menggalakkan saya utk amik kos ne coz x bnyak pluang kerjaya + subjek susa. ada gak orang kate baik amek mechanical engi coz mechanical engi bole smbong gak aerospace(??) tp mechanical engi demand tinggi so law x dpt keje aerospace bole keje mechanical engi. betul ke? patu ad gak orang kate scholar susa dpt coz x de yg nk kasi kt dak2 yg smbong aerospace engi ne contohnya jap(??). so sye nk tye pndapat n nasihat org yg lebih pakar dlam bidang ne so sye lebih yakin tok smbong kos ne nnti. tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaji pasaran dan dasar kerajaan terhadap bidang aero ni. You should have some clues why you should not hesitate.

      Delete
    2. what types of clues? i still can't get it. saya dh kaji n sye rse nk sgt amek tp based on ape yg orang kate tu yg saya takut, ye lah, saya ne x bnyak pengalamn, juz ikut ape yg org lbih tahu. hmm..

      Delete
    3. google 'aerospace in malaysia'.... the first page already answered. Good luck.

      Delete
  15. Assalamualaikum. Anak lelaki sy nk SPM tahun ni. Saya agak terkejut bila dia bgtau..abg ngah nk belajar aeronautic engineering, major turbine kat jerman. Amboi...tapi saya galakkan je . klu dalam negara, uni mana yg tuan cadangkan..(ikut pilihan tuan ). Tkasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upm ada kepakaran bidang ni. Utm juga ok. Ambil degree dlm aerospace kemudian ambil master dlm turbine.

      Delete
    2. Terima kasih tuan....harap dpt info berterusan.

      Delete
  16. assalamualaikum sir...
    recently I applied for bacelor in aerospace engineering, upm. Frankly saya tak sanggup nak tinggalkan physics. Pada asalnya, saya memilih untuk apply bagi network engineering. Means, saya kena lepaskan chemistry and physics. Sedangkan saya happy belajar physics. And recently jugak saya nekad untuk mengambil bidang ini selepas membuat sedikit kajian. Cita-citanya mahu kerja dengan NASA. hurrrmmm... bila ayah tanya, nak sambung kat UM lagi ke. So then i said no bcos this course available at upm or utm. hurmmm... abah macam tak suka sebab dia kata mana ada kerja sangat. thats really makes me down... for me, there still have success, have job if we be the best right.
    Sir, i need something that really can relief me...
    And i need your motivation, how i can succedd in this course.


    Lepasan asasi UM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semestinya ambil physic atau chemistry tak boleh kerja NASA... NASA juga perlukan physicians and chemistrians for their organization.

      Untuk motivate? Hmmm... mcm ni la... what do you enjoy most? For me, became an aerospace engineer is quite fun and enjoyable... I love my job and doing best on it. That's me la.... I don't know about others.

      The fun things about this area of aerospace is we can travel around the world and involved in the most technological things... I already enter the CN295 assembly, Euro fighter assembly, B787 wings assembly... I also entered the RMAF base for prime minister jet. It is enjoyable... at least for me :)

      What do you want in life sir? My advice is don't see too high that you can't achieve and don't go to low that you'll under estimate yourself. Just go for it... Listen to your heart and always treat the unknown as a challenge that will motivate you.

      It is not fun if you know everything right?

      If I tell you that you will marry a person that name bla... blaa... blaa... and will get 4 children and you will died at age 74... Then where the fun it is?

      Fun is where we know what happen when it is already happened... Not when it is not yet..

      Cheers. :)

      Delete
  17. Assalamualaikum,Tuan
    Semalam saya mendapat tawaran ijazah dalam kejuruteraan aeroangkasa(SK15) di USM .
    Saya amat meminati bidang ini tetapi saya mempunyai penyakit asma, adakah penyakit ini akan mpengaruhi pembelajaran dan kerjaya nanti?Selain itu, adakah bidang ini mmerlukan tahap pendengaran yang bagus?Tambahan pula, saya amat minat dalam bidang fizik dan matematik, apakah major yang sesuai dan bagaimana pula dalam bidang kerjaya?Pohon pandangan dan nasihat dari Tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah... asma jer no problems. Macam saya cakap sebelum ini ada 4 jalan besar dalam aerospace ini specifically Malaysia : Stress + design + manufacturing + repair. Kalau dalam repair and manufacturing ni mungkin ada problem sikit sebab perlu ketahanan fizikal, tapi tak berapa kritikal masih boleh lenjan..

      Pendengaran yg bagus? Rasanya itu kalau nak ambil kursus pilot atau kerja dengan tower control.

      Nasihat saya di usm nanti cuba ambil kursus bahasa asing : Korea/french/spanish/german. Kalau ada ni mmg satu kelebihan waktu interview.

      Delete
  18. Assalamualaikum sir,
    Semalam saya baru mendapat tawaran ijazah daripada dua universiti dan kos yang berlainan.Kos engineering aerospace di UPM and Forensik di USM.Saya meminati kedua2 bidang ini.Sesetengah kawan saya berpendapat yng kedua2 bidang ini kurang membantu dalam peluang pekerjaan.Tetapi bagi saya, rezeki tu ada di mana2 saja.

    So, to me, following the course that will help me to get great work opportunities is not that important.Most important is how deep our interest towards certain course.That's my opinion cause interest can give us fun in whatever we do.So, my problem is I got two courses to choose which both I have the same interest in them but to further into engineering field always needs physics which I don't really like them. I've been told to do Isthikarah and I'm on my way for it :) I hope you can give me some strength regarding your profession as an engineer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah... boleh jadi csi ni. Jangan dengar cakap2 kawan. Kedua2 bidang ini ada potensi yg cerah di malaysia sebab rare dan permintaan tinggi. Kesalahan paling besar bagi graduan skrg ialah memilih kursus yang terlalu ramai ambil menyebabkan persaingan terlalu tinggi.

      Setiap kerja ada pro and cons... sama juga mcm engineer... kadang2 byk perkara menyeronokkan tetapi adakalanya ada juga perkara2 menyedihkan.

      You just need to find a one good reason why you need to become an engineer?

      If you have that reason... just hold it as tight as you can although a thousand challenge is on you way.

      Find the reason. Good luck.

      Delete
    2. Just an advice... don't put money factor into that reason. If you have a good reason, money will come after you.

      Delete
    3. Thanks so much for the advises.
      I just found the reason.
      It simply is 'I must FLY and know how to FLY' :)

      Delete
    4. One more thing, Sir ada cadangan mna2 scholarship yng bkaitan ngn bidng ni tak? sedang mencari ni :)

      Delete
    5. Kalau utk peringkat ijazah... biasanya JPA, petronas ataupun biasiswa negeri masing2.

      Delete
    6. Thanks so much.I'll be looking for it :)

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah saya ditawarkan untuk program ijazah kejuruteraan aeroangkasa di UPM. bagaimanakah tahap kepakaran upm dlm kos aeroangkasa ni? adakah upm ni well-known universiti dlm bidang ni?
    and one more thing, adakah engineer bidang aeroangkasa ni sentiasa diperlukan dlm masa akan datang?
    thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam abg Zium Khal.. saya nak tanya... biasiswa apa yang boleh apply time belajar degree aerospace???

      Delete
  21. Sebelum ini UPM bukanlah nama besar dlm bidang aerospace... tetapi semenjak beberapa tahun ini berjaya mencipta nama sebaris dengan UTM dan USM. Mungkin disebabkan hubungan politik dengan kerajaan dan pengurusan yang baik, UPM memperoleh banyak grant utk melakukan r&d dan mcm2 lg. UPM juga salah satu partnership utk program kerajaan AMIC... Aerospace Malaysia Inovation Centre. Ia adalah gabungan inisiatif Kerajaan-university-industry. So, UPM is not bad.

    ReplyDelete
  22. ouh yaa.sounds interesting.thanks a lot for the info..
    can i get an advice from you regarding your seniority in this field,on how to survive in this challenging course?thanks again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. During in university... besides learning and exams...try to develop your personality towards a professional attitude. Be a good speaker, thinker, solver, leadership etc. This soft skill is the one which will differentiate between an excellent graduates and poor one. You might be surprise that most of industry leaders dont care so much about your CGPA... They only want a positive attitude person who can communicate well during their working environment. We(industry) can actually know the quality of your CGPA during an interview. You can cheat your CGPA but not your attitude. The most important part is be honest in your life... be honest during your study... Never cheat. Life will give you back what you deserve.

      Delete
  23. salam abg..sekarang sya buat degree aerospace di uia...tinggal 2 thun lg..sekarang dh second yer..sya nak tanya ada tak kerja2 partime atau untuk tempoh 2 3 bulan dalam bidang aerospace x kisah lah bahagian ape2 pun or just guna sjil spm at least sya boleh tau sedikit sebanyak selok belok pekerjaan ini sebelum interview lepas grad nanti..hope to hear from u soon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam shah...mohon contact whatapps sy 0194756329.. nak tanya pasal course aerospace di uia..i hope you can assist me

      Delete
  24. Sebenarnya tak perlu terlalu tumpu dlm aerospace utk part time... mana2 engineering firm juga ok dan menambah pengalaman. Dulu juga saya buat part time di engineering consultant sivil waktu cuti sem... saya belajar sewerage system and housing scheme. It is an opening mind session indeed.

    In order to develop a creative mind.... do something that are different, challenging and odd.

    ReplyDelete
  25. salam admin..saya lepasan spm..dan saya berminat tentang angkasa..tambahan penkajian tentang bintang..solar,meteor2 dan lain2..rasanya kursus ini ditawarkn di institusi di malaysia?dan jika ditawarkan..kursus apa dan di institusi mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aerospace and astronomy is two different field.

      Delete
    2. sorry, saya kurg jelas. boleh terangkan perbezaannya?

      Delete
  26. salam. saya sgt berminat dgn blog sir. saya sedang mengejar minat. currently saya sedang dlm preparation a level sbelum further Meng Aerospace ke UK bwh tajaan JPA. saya nak tahu antara Bristol, Southampton, Leeds, Manchester dan Brunel University . Mana satu yg berkualiti dan well-known? dan bolehkah saya mencebur dlm bidang automotif spt Proton jika tiada peluang kerja dalam Aerospace kelak?

    ReplyDelete
  27. Jika saudara ada biasiswa JPA.... JPA akan hantar ke universiti2 yg terbaik sahaja. So, jangan risau. All the universities you mentioned got its own prestige.

    ReplyDelete
  28. Allahurabbi, terima kasih di atas artikel yang hebat ini.

    Saya dapat tawaran belajar di USM. Pre-university usm. InsyaAllah, i think that im going to further my study in this field ( aerospace ) lepas habis pre-university ni although i am a girl. Okey tak? Heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagusler tu... Saya doakan dipermudahkan. Anyway next month I'll resigned from my current company and move on to Airbus. It is super challenging but nothing gonna stop me. :) InsyaAllah.

      Delete
  29. assalamualaikum abg,
    lpas ni saya akn habis pengajian di matrikulasi. saya berminat dgn bidg ni lps beberapa org kwn saya introduce course ni. jadi saya nak tahu apakah qualification yg pling basic utk saya apply course ni??

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum bang...saya minat dlm eng. aeroangkasa dan sya lepasan spm tahun lepas ...saya nak mohon asasi ...kat mner yg baik...just mintax pendapat n nasihat ...pastu dlm bidang aper..yer???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asasi dan matriks kat mana2 pon ok. Mesti ambil bidang sains kalau nak pohon aerospace.

      Delete
  31. Salam,bang.Abang pandai tak dalam bidang propulsion?.Boleh terangkan basic tentang bagaimana turboprop berfungsi?

    ReplyDelete
  32. minta maaf saya tiada kepakaran dlm bab propulsion.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. Salam bro, sy bru lps bace smua komen and reply dlm blog ni. sgt berguna n bnyk information. one question, sy lepasan SPM dan sgt berminat utk mnceburi bidang aeronautikal engineering, blh suggest x kolej/universiti yg memudahkn utk mndapat kerja? cthnya mcm MATA trus dpt license, klau Uni2 lain xde hands on mcm MATA kn? so what is ur oppinion ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If you are aiming into MRO then go to MIAT unikl.... This I suggest for highly practical hands on person. This is a place where you see the way to get a licenced aircraft engineer from easa etc.

      If you are aiming for more general aerospace... then go for USM, UPM, UTM, UIA. The pro's here is you will see oppurtunity into bigger picture. If you are a person who don't like to stay to long doing the same things over and over again like me, then these are the place.

      For me, I am a person who will stay 2-5-8 years in some place and mastering what I do and move on to next level. Depends on the complexity of the field.

      Example, I started as Stress Engineer for 2 years then move to Composite Repair engineers for 6 years and now as Structural Repair Engineer in Airbus. For me this is my way... I want to master everything I can.

      Delete
  35. kalau kt ambek bdg aeronautikal engineering kat universiti ade pluang untuk dapat pekerjaan?? sy risau kalau sy ambek bdg ni,last2 jd penganggur jgk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai jer graduan2 IT yang menganggur juga.

      Delete
  36. Assalamulaikum, act i still looking for a course after the spm. i think i was interested with aeronautical engineering.but i think i not very good in physic & addmathh. so can i get your opinion? should i go through with this course or looking for other course? TQ:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not very good too subjective.... If you have good result at least a b, then just go for it. There are market for excellent people and there are also market for good people.... Life is a game, you just need to know how to win it.

      A Kancil car may win a race with F1 car if there were heavy rains because F1 car will be asked to stop because of its top performance may kill the driver...

      Delete
  37. okay thanks for your opinion and suggestion :) can i know,, is there any work that you can do using the same skill that u have right now?

    ReplyDelete
  38. As'salamualaikum saudara, insyaAllah pada pertengahan bulan 6, saya akan graduate dari cal poly pomona dalam jurusan aerospace engineering. Saya ingin mendapat pendapat saudara tentang peluang career bagi aeronautic di malaysia kerana kesukaran mendapat peluang pekerjaan di us yang kebanyakannya memerlukan citizenship us sebagai salah satu kelayakan yang penting. Saya amat berminat dalam stress analysis dan finite element. Harap saudara sudi membalas comment saya dan mempunyai cadangan yang boleh saya ambil sebagai planning sebelum graduasi. Jika sudi..email saya mohammadnoor@csupomona.edu

    ReplyDelete
    Replies
    1. When entering your first career try not to be too specific about what u want.... you might be upset. Believe me in Malaysia there are a lot opportunity you can get. Or maybe in europe?

      Delete
  39. salam,dlm bidang aerospace ni boleh ke nk bkerja dlm bhgian oil and gas?contoh nya bkerja di pelantar minyak. sbb kt sne bkn ke mngendalikan engine2 yg hmpir sme dgn kapal terbang. ke mcm mne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak banding oil n gas dgn aerospace... gaji di oil n gas mmg lebih tinggi. Biasanya kalau dah masuk oil n gas susah dah nak masuk balik dlm aersspace sb kene downgrade gaji. Kerja di oil n gas ni susah drpd segi masa untuk keluarga sebab selalu kene pergi offshore. If minat sepatutnya tiada masalah sebab ramai kawan2 saya lompat drpd aerospace ke oil n gas sebab inginkan gaji yg tinggi.

      Delete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Salam , Macam mana nak jadi engineer compositer , master dalam composite , sebab saya skrg diploma aircraft maintenance composite , adakah perlu sambung degree terus ke master ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro... jgn terlalu sempitkan pemikiran dengan memilih pekerjaan spesifik dengan apa yang kita belajar sahaja. Dunia pekerjaan berlainan... kita perlu melihat dlm skop horizon yang lebih luas.

      Delete
  42. Salam!
    Pertamanya, tahniah diatas kewujudan blog ini, amat menarik dan informatif.
    Semoga dapat diteruskan. Bermanfaat utk pelajar terutamanya.
    Sy bukanlah pelajar, tapi anak saya bercadang utk mengambil jurusan ini apabila selesai Matriksnya kelak dan seterusnya mahu menjadikan bidang ini sbg kerjaya beliau apabila grad nanti.
    Soalan #1 : jika pang5 tahu, apa peluang pekerjaan graduan aero di malaysia memandangkan sektor ini tidaklah terlalu besar.
    Soalan #2 : apakah sdr melihat bhw bidang ini kian berkembang ditanahair dlm beberapa tahun yg akan datang ini? Jika ya, apa base justifikasi sdr?
    Soalan #3 : adakah peluang bekerja di bidang aeroangkasa berkisar kpd sykt2 yg support industri penerbangan semata2 dan ianya bertumpu dikawasan Subang/Sepang misalnya?

    Jawapan dan pandangan dari sdr amatlah dihargai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam en. asri. Peluang graduan aero di malaysia sangat cerah. Anda boleh melihat kolej2 dan universiti2 berlumba2 menawarkan kursus dalam bidang ini. Jika tiada peluang atau masa depan yg cerah di dalam bidang aero ini masakan bijak pandai(universiti) ini sanggup mengambil risiko menawarkan bidang ini kepada pelajar.

      Bidang aeroangkasa adalah satu bidang yang sangat unik kerana ianya merentasi negara dan boleh dikatakan satu sektor ekonomi yang kalis kemelesetan. Ini boleh dilihat ketika zaman2 kemelesetan ekonomi dunia yang mana bidang ini masih berkembang dengan sihat manakala sektor2 ekonomi yang lain seperti elektronik terus merudum. Ini kerana sifat sektor ini yang berciri vital kepada mana2 ekonomi negara di dunia... Senang cerita, mana2 businessman perlu terbang untuk mencari bisness walaupun ekonomi tgh merudum cuma mungkin perlu mengurangkan perbelanjaan yang tak perlu dalam capex... electronic dan sebagainya.

      Tahukah anda yang pasaran penerbangan terbesar dunia adalah di Asia? iaitu hampir 60% tempahan untuk kapal terbang datangnya daripada asia. Region asia juga mengalami pertumbuhan yang pesat dalam MRO dan industri2 penerbangan. Tahukah anda yang Air Asia adalah antara pelanggan terbesar Airbus terutama A320? Kesemua ini mewujudkan pull economy yang kuat untuk syarikat2 manufacturer, mro dan penerbangan untuk bertapak di Asia. Berita baiknya mereka lebih berminat di kawasan asia tenggara (sama ada singapura atau malaysia). Oleh kerana singapura terlalu kecil dan cost operasi sgt tinggi maka malaysia adalah satu2nya pilihan yang terbaik.

      Syarikat2 eropah dan US berlumba membuka cawangan manufacturing melalui projek offload/offset/build to print/etc dan juga melalui bisnes mro. Namakan sahaja syarikat2 gergasi yang sudah menapak nama di malaysia : Airbus, Boeing, Goodrich/UTC, Safran, Spirit, Lufthansa melalui syarikat2 tempatan seperti : CTRM, SAE, ACM, STRAND, Airod, MAS, Air Asia.

      Komitment kerajaan juga dapat dilihat melalui badan2 seliaan yang ditubuhkan seperti MIGHT dan AMIC... Boleh google.

      Cerita tentang graduan2 aero tak boleh cari makan ni cerita yang bagi saya adalah cerita 10-15 tahun lepas. Sekarang ini engineer2 aero kita bagaikan pisang goreng panas yang dibeli oleh syarikat2 ternama seperti Airbus, Boeing, emirates, etihat, ADAT, Singapore technologies, Goodrich, STRATA aerospace. Kadar pengaliran pekerja2 ke luar negara ini akan menyebabkan pull factor yang semakin tinggi terhadap gaji pekerja2 aeospace di malaysia sekarang.

      Cuba lihat 10 tahun dahulu... mungkin dalam 10 ahli keluarga kita hanya seorang dua yang pernah merasa naik kapal terbang. Bandingkan sekarang, drpd 10 ahli keluarga hampir 5-6 sudah merasa naik kapal terbang. Dahulu umrah sekali seumur hidup... Sekarang orang pergi umrah 2-3 tahun sekali... Haji mungkin 2-3 kali seumur hidup. Ini semua hanya perbandingan mudah untuk melihat bagaimana sektor aerospace ini berkembang. Fikirkan untuk dlm tempoh 20 thn lagi.

      Setiap kali kita naik kapal terbang... fikirkan sejenak berapa pekerja yang diperlukan untuk menjayakan suatu penerbangan.. drpd designer, engineer sehingga pekerja airport, tower control, pramugari, pilot, mro.... etc

      Fakta : ada 80 ribu pesawat samada sedang take off, landing atau cruise setiap hari di dunia.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  43. Salam sdr!
    Terimakasih byk atas pencerahan ini. Very informative. Semoga ianya bermanfaat utk anak2 kita.
    Bukan apa, anak2 yg sebaya dgn usia anak saya ni, sy dapati mereka2 ini less ambitious. Mungkin kerana #1 - tak tahu bidang2 kerjaya atau #2 tak da terlintas langsung ttg kerjaya.
    Pd peringkat sekolah menengah misalnya, mereka tiada/kurang halatuju. Bila tanya cita2, hanya berkisar kpd apa yg mereka nampak/dengar melalui kerjaya dalam filem/drama/buku shj. Doktor/cikgu/tentera/peguam dan tak lebih dari itu. Apa yg mereka tak nampak ttg bidang engineering ni sebenarnya lebih meluas. Mungkin pendekatan pembelajaran perlu ada sedikit rombakan, murid2 menengah perlu diberi pendedahan tentang kerjaya. Mungkin kena ada sesi lawatan agar mereka nampak/fikir dan faham apa itu engineering, apa itu kedoktoran, apa itu saintis dsbnya.
    Apa pun, saya ucapkan terimakasih sekali lagi kpd sdr. Semoga terus maju dalam bidang yg anda ceburi ini & teruskan usaha sdr "mendidik" melalui blog sdr ini. Blog anda adalah satu medium pencerahan yg baik sekali!! Tahniah.
    Salam!

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Salam!
    Maaf sdr pang5, izinkan sy mencelah sedikit pd Pn Arinah. Pd pendapat sy, elok mendapat jawapan dari dlm hati anak Pn sendiri. Dia nak O&G atau nak Aero. Kalau O&G, jangan hanya fikir pd bidang bekerja di oil rigs(pelantar) shj, banyak lagi support company/activities dlam industri O&G ini. Begitu juga dgn Aero (blh rujuk kpd jawapan pang5 kpd sy pd 9 May yg lalu). Both are niche and very demanding kat Msia ni. Kedua2 industri ini semakin berkembang dan memerlukan tenaga pekerja yg bersesuaian.

    Pn boleh menolong anak Pn dgn memberinya pandangan tetapi keputusan akhir biarlah lahirnya dari "dalam diri" anak Pn sendiri. Diaorg akan habiskan ~35/36 tahun dalam kerjaya mereka dan biarlah mereka buat keputusan yg selari dgn minat mereka sendiri. Insya'allah.

    (just my 10 cent opinion :) )

    Sekian.

    ReplyDelete
  46. Yap betul. Diploma ada market tersendiri.. Ijazah juga... Phd & master pon ada market sendiri. Yg penting ukur kekuatan sendiri dan pilih ikut kemampuan.

    ReplyDelete
  47. boleh tanya tak kalo lepasan asasi boleh tak sampung aerospace engineering oversea.betulke peluang pekerjaan dlm bidang ni besar sb my sis kate x de keje and universiti local mane ade bidang nie

    ReplyDelete
  48. Saya nk tnya, apa itu MRO dan u apa yg paling ok utk course ni? Unikl miat ok x?

    ReplyDelete
  49. Tahniah dan syabas kpd Pang5 atas kewujudan blog ini...sangat berinformasi dan sngat berguna sbg panduan utk ank2 memilih bidang aeroangkasa..
    Semoga Allah memberkati udaha dan hidup saudara.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  50. Salam,
    Saya pelajar spm tahun ni...
    Saya berminat dengan math, Fizik, computing, menganalisis data, menyelesaikan masalah yang rumit. Tapi pada masa yang sama, sy tak berapa minat nak melukis guna tgn. tak kiralah nak melukis graf, pelan or whatever. Klo kena suruh buat graf pelan dan sebagainya pakai computer, tu saya suka. Persoalan saya di sini ialah... Saya berminat dengan bidang aeronautik ni dan nak jadi seorang engineer dalam bdg ni. Pada masa yang sama, sya tau dalam bidang ni banyak jenis engineer yang ada. Dengan kecenderungan saya yang saya sebut sebelum ni, saya nak tau engineer apa yang saya sesuai jadi? Saya ada terbaca awk kata "Stress eng adalah engineer yg check dan calculate stress utk design product. Kadang2 dinamakn structural analysis engineer.". Stress ni mcm sesuai dengan saya. Ada jenis engineer yang lain tak? UAV Programming engineer? Saya minta pendapat dari tuan punya blog.... Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak boleh nak cakap bagi pihak badan orang lain. Terpulang kepada kehendak hati mana yang dipilih. Tak semestinya apa yang kita suka itu bagus, dan tak semestinya yang kita tak suka tu tak bagus. Cuma bila baru grad, saya cadangkan fokus terhadap satu skop mungkin utk 3-5 thn.. kemudian cuba generalized maksudnya pergi pada skop yang lebih luas cthya more on management atau fokus ke skop lain pula.

      Delete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  52. Salam, saya mempunyai seorang kenalan yang sudah menceburi bidang engineering dan maintenance dalam bidang composite lebih dari 6 tahun, bagaimana cara untuk beliau meningkatkan lagi status sebagai technician kepada engineer didalam bidang yang dia minati iaitu cmposite? Cerahkah peluang pekerjaan untuk beliau yang sudah lama di dalam bidang composite itu? utk pengetahuan saudari, beliau merupakan student keluaran MAS academy sendiri namun tidak mempunyai apa apa certificates such as diploma atau degree.berpeluangkah beliau untuk meningkatkan lagi kerjaya nya didalam bidang composite ini? Would you kindly advise. TQ

    ReplyDelete
  53. Kalau masih muda (30 thn ke bwh) saya cadangkan ambil degree. Bg saya, minimum untuk progress dlm bidang aerospace ini mestilah mempunyai degree.

    Tp jika tidak mahu, cuba tumpukan kepada rare skills with certificates... contohnya composite repair advanced level (Abaris basic/advanced). Boleh juga upgrade certificate melalui skim SKM (Skill Kemahiran Malaysia) sehingga ke tahap diploma. Skim SKM ini anjuran kerajaan untuk pekerja2 mahir mendapatkan sijil sehingga ke advanced diploma tanpa perlu pengajian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur baru 27 tahun, macam mana ya nk apply SKM tu? berapa lama ya tempoh pembelajarannya? klu lets say another 5 year die nk tuka ke airline lain untuk bidang yg sama senang tak untuk dia diterima masuk dgn berbekalkan pengalaman sahaja?
      masalah rakan saya tu kurang minat untuk belajar so saya tak tahu mcm mana cara nak yakinkan dia untuk further study. dia sangat bagus dalam bidang composite ni hinggakan kebanyakkan engineer dergantung pada dia untuk sesuatu kerja yang a bit complicated. macam mana ya nak atasi? boleh bagi pandangan Tn admin tak

      Delete
  54. Skm ni cuba google adala informasi. Dkt cni sy suka guna bahasa mudah nk bg sng paham... Ilmu ni ada dua arah satu atas satu bawah... Dua2 penting. Ilmu hak dok atas ni lebih lebih kpd asas atau fundamental tp sgt penting jika nk tuju ke arah kesempurnaan. Ilmu hak dok atas ni org byk dok citer bab teori sb terlalu tinggi atau terlalu akedemik utk dipersembhkn kpd umum. Nak uji atau rasa ilmu atas ni kene ngn ilmu gak sb tu kene blaja. Ilmu bawah ni lebih kepada hal2 yg perlu kpd praktikal... X perlu teori mori... Straight to the point. Kelemahan ilmu bawah ini drpd segi progressif agak kurang sb otak tak dilatih untuk paham sesuatu drpd segi fundemental. Sb itu dunia beri gaji lbh tinggi kpd engineer dan kurang kpd technician kerana dunia bergerak pantas berubah dan memerlukan inovasi yg bermula drpd fundamental. Nampak? Dlm Islam pun ilmu atas ni cthnya ilmu tauhid ni yg plg diutamakan berbanding fikah. Kalau ilmu fikah mantap pon tauhid tunggang lunggang pon lebur. Haha dpt kene bebel drpd saya. Sekian.
    .

    ReplyDelete
  55. salam saudara.. saya ingin bertanya, adakah company2 aerospace engineering akan menerima bekerja seorang graduan universiti yang baru menamatkan ijazah kejuruteraan aeroangkasa pada usia 35 tahun.. maksud saya disini adakah faktor umur graduan diambil kira oleh company2 aerospace engineering dalam menerima graduan untuk berkerja bersama company mereka? mohon penerangan saudara terima kasih :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yap... terus terang yer... biasanya pada umur 35, mana2 company lebih prefer yang ada experience.. Bukan aerospace jer. Ini untuk memaksimakan productivity. Jika muda dlm umur 26 tahun diambil bekerja ketika fresh, company tidak teragak2 utk invest dlm training tp kalau 35 dan diambil umur bersara 58 thn agak kurang benefit pd company.

      Delete
  56. Salam. Saya hampir menamatkan pengajian dalam bidang mechanical engineering diploma dan saya berminat untuk further on aeronautical. Di sebabkan kos saya sekarang ni adalah pure mechanical so saya tak dapat mendalami lagi tentang aero ini.
    Based on apa yang encik beritahu, untuk kerja dalam bidang MRO ni we need a license aircraft engineering right? So katakan lah lepas diploma ni boleh ke saya amek lesen tersebut dan terus bekerja?
    Or saya perlu sambung degree untuk dapatkan lesen tersebut? Kalau sambung degree is it unikl MIAT is a good choice?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk masuk mro bukan perlu lae.... Cuma terbaik kalau kita kerja sambil ambil lae. Masuk mro boleh kerjer di tech service, planning, etc. So lps diploma tu masuk ler mro sambil buat lae.

      Delete
  57. Salam,selepas habis spm bidang apa yang perlu saya ambil untuk mengambil bidang yang diceritakan tuan punya blog?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidang berkaitan aeroangkasa... Tp br spm settlekn matriks dulu dlm aliran sains.

      Delete
  58. Salam..Saya dari bidang MRO, boleh tak kalau Saya Nak ke bidang MRB dan bagaimanakah pathway dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidang mrb ni memerlukan gabungan cycle ilmu design+stress+repair. Itu advantage kalau ada 3 cycle tu. Cuba masuk atau try mn2 design office dulu mcm kt strand/spirit/ctrm.

      Delete
  59. Saya berminat dengan latihan.industri composit repair tuan..sbb sye ame kos diploma kejuruteraan komposit di adtec taiping...n penah berkerje di ctrm melaka..mcm mne sye nak ikot latihan.industri tuan composit repair??? Email sye tuan nazrenrasul@yahoo.com..sye nak thu lebih lanjuy dri tuan sendri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ctrm ada composite repair ( bg sy antara yg terbaik) dan juga spirit aerosystem subang pon dah mula buka composite repair section. Boleh cuba juga aerokwai di johor yg baru buka specialist dlm repair composite.

      Delete
  60. Uni mane yg sesuai utk aerospace eng ni..? Then better keja kt krjaan ke swsta? Gaji basic dia berapa?

    ReplyDelete
  61. Asalamualaikum admin...saya baru sahaja habis lepasan sijil tahap2 di ctrm academy...sy mengambil bahagian layup fancawl...sy ingin tahu cara untuk menyambung tahap diploma atau bekerja dalam composite repair

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try to ask your supervisor if there is any opening, training, attachment to composite repair... Go find somebody in composite repair, make friends develop network... Maybe ada rezeki.

      Delete
  62. Assalamualaikum pang95, nak tnya, memandangkan saya sekarang masih student and ambil ijazah dalam aerospace engineering..then saya nak tnya, better saya hbis degree wait untuk kerja atau sambung master..if saya sambung master,saya bercadang straight to phd.. which one is better, smbung master or tros apply kerja after tamat degree..sebab nye kawan2 saya semua bercadang after degree tros nak kerja..adakah after master/phd akan jdi tenaga pengajar/pensyarah? dan after master senang sedikit untuk dpat kerja,ye ke? actually saya nak ikut cara pang95,after degree tros bekerja..cuma saya agak teragak2 n takut tak dpt kerja after degree and ambil inisiatif untuk smbung master..just asking ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go for which ever come first... If the offer is from a reputable company then just go... You can resume your study in your new company. Depend on your life requirements.

      Delete
    2. Assalammualaikum..saudara boleh tak senaraikan company advance composite (aviation) dalam malaysia

      Delete
  63. Salam tuan.

    Latar belakang pendidikan saya adalah architect. Saya berhasrat menyambung pengajian peringkat sarjana dan baru ini, ada search berkenaan master of innovation and engineering design, tetapi di bawah jabatan aerospace engineering, universiti putra malaysia.

    adakah skop dalam aerospace engineering meluas hingga ke bidang kejuruteraan lain seperti bangunan dan lain sebab bidang pengkhususan sarjana agak generic dan tidak terlalu menjurus kepada aerospace.

    ReplyDelete
  64. Salam

    Sy belajar dip in mech eng. Mmg minat dengan aero ni dari sk teknik lg. Pernah g interview poli untuk aircarft maintenance dan kapal. Tp x dpt x tau kenapa dapat mech eng. Soalan sy boleh ke transfer credit degree untuk aero ni dari dip mech eng? Pointer sekarang above 3.0. Tp sebenarnya sy malas dah nak sambung degree unless dapat tawaran g oversea. Sy minat dalam bidang maintenance. Aero ni ada competency certificate untuk lepasan dip mech eng x? Jd apa pendapat tuan tentang ni?

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum encik. Saya seorang pelajar semester akhir dalam bidang programming, dan saya juga berminat ke arah programming penerbangan ni. Jadi saya nak tanya lepas ni kalau saya nak sambung, saya perlu ambil course apa ya? Dan, apa risiko untuk orang perempuan menyertai bidang ini? Terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil sambung control system aircraft... Risikonya org laki plak xder keje..hehe

      Delete
  66. aslm abng..sya akan menduduki spm thun ini dn sya seorang pelajar dlm aliran sains...nk tnya nih

    1.sbject apa yg patut sya tumpukan lebih untuk sya lanjut kn dlm bidng kejuruteraan aeroangkasa

    2.U mnakah yg paling sesuai dlm bidang k.aeroangkasa

    3.untuk bekerja dengn syarikat2 luar..brapakh thun penglaman yg dperlukn n thp kelulusan apakah? ijazah or mster or phd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subjek aliran sains.. Maths,physic... Boleh check ranking u dan kaji sikit u mn yg lbh senior dlm bidang aero... Selebihnya baca balik artikel atas dgn komen2 sebelumnya.

      Delete
    2. whoahh...maths and physics mmng sya suka..bgus2...thank you

      Delete
  67. assalamualaikum encik...sy pljr ijazh jurusan manufacturing engineering...blh trgkn sdkt hubung kait antara bidang manufacturing dan composite repair x?

    ReplyDelete
  68. Nak tanya dca tuh mcm mna ya?? Aircraft mantanece license?? Sy ditawarkan ambek dca bahagin aircraft ni tp technician pnya. Ok ka??

    ReplyDelete
  69. salam encik,
    saya lebih berminat dgn perkara di luar atmosfera bumi spt satelit, meteor, dll. apakah jurusan yang sesuai dgn saya selain kejuruteraan aeroangkasa?

    ReplyDelete
  70. salam encik,
    saya lebih berminat dgn perkara di luar atmosfera bumi spt satelit, meteor, dll. apakah jurusan yang sesuai dgn saya selain kejuruteraan aeroangkasa?

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum encik. Saya student tahun 3 dalam bidang mechanical engineering. Saya nak tanya satu soalan. Saya berminat dalam bidang aircraft maintenance engineer. Perlukah saya sambung Master dalam bidang aeronautical engineering OR terus ambil license in aircraft maintenance?

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum encik.. saye lepasan diploma teknologi kejuruteraan kimia boleh ke nak apply ijazah kejuruteraan aeroangkasa ni?

    ReplyDelete
  74. Biasiswa ape yang boleh apply for aerospace??? i am currently study 1st sem aerospace at upm - thanks in advance

    boleh mintak no phone nak contact or fb/email

    ReplyDelete
  75. salam sye nk tnye skrg sy dip mekanikal engineering di uitm ..kalau nk amek bidg stress engineering tu perlu nak amek LAE atau smbung degree lagi ...harap membantu ..

    ReplyDelete
  76. Salam sy nak tnya skop pekerjaan kalau ambil aviation management.. email sy ialah nuryanaqaisara@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudari..
      awak belajar AviMan tu di?
      mcm mne silibus pmblajaran dia?

      Delete
    2. Assalamualaikum saudari..
      awak belajar AviMan tu di?
      mcm mne silibus pmblajaran dia?

      Delete
    3. Itu skop pengurusan bukan lg engineering

      Delete
  77. Assalamualaikum saudara..
    adakah sama kursus yang ditawarkan di USM, UPM dll dengan kursus di KKTM Masjid Tanah (DIPLOMA INDUSTRI PEMBUATAN KOMPOSIT AEROANGKASA)?
    Terima Kasih atas perkongsian yang bakal diberi..
    My email - ervindaniel92@y.c

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diploma pembuatan tidak boleh jadi engineer... Aimla utk jadi engineer at least

      Delete
  78. salam , saya nak tahu di Malaysia ada tak mana2 institusi yang menawarkan program bachelor in composite sbb saya mmg berminat dalam bidang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Degree biarlah aerospace... Kemudian buatlah master or phd dlm composite

      Delete
  79. Salam....saya pun dari Aerospace Engineering USM,mungkin junior saudara,sekarang tengah buat master di ump mengenai solid rocket propulsion,amat berminat dalam bidang aerospace ni,ada peluang lagi saya nak ceburi bidang ni tahun ni....?? email saya hafiziaero@yahoo.com

    ReplyDelete
  80. Salam. saya m.eng in chemical engineering. baru ni dapat ajakan prof. dari uni local untuk buat phd with him. dia ni banyak idea2. dia even invite me to sambung dekat universiti dia mengajar dulu di finland, which he said hes still ada position kat sana as docent. so, it will be easier for me untuk dapat tempat kat sana. Dia pernah tunjuk profile dia, and skarang dia dalam fakulti baru, dulu fakulti medicine, and sebelum tu, pernah mengajar dalam fakulti engineering.Apa yang buat saya tertarik untuk singgah di blog encik ni sebab, minat saya dulu adalah dalam bidang astronomi. tp masa saya habis spm dulu, astronomi takde dalam uni2 malaysia, only falak, and tak tahu nak apply oversea macam mana. so, sekarang, saya tengok2 research2 yang prof dkt uni dia dulu di finland ni ada lah open untuk bidang astronomi. menyebabkan terdetik hati nak maybe push myself venture new field. what do you think? saya rasa astronomi akan lebih banyak bermain theory fizik sains tulen, compare to aerospace, akan ada celah2 engineering. but, saya rasa kalau diikutkan prinsipnya sama sahaja kan.even kalau saya buat phd yg skrg sy tgh usahakan proposal ni, dulu saya belajar cumalah basic2. trying to buat research pasal ni, akan rasa seperti belajar benda baru. faham benda baru juga. so, in your vast experience, maybe dari pengalaman kawan2, ada tak yang lepasan bidang astronomi. sebab, i think the future of lepasan astronomi ni di malaysia hanyalah sebagai lecturer maybe, tu pun kalau di adakan kursus2 astronomi....

    recently dlm paper, mr. najib nak fokus nak majukan pendidikan dalam bidang aerospaces. so, mungkin akan ada ruang untuk astronomi berkembang sama?

    ReplyDelete
  81. kalau saya nak amik A-Level di Intec untuk prep sebelum fly ke UK or US boleh ke dalam bidang aerospace engineering ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je. saya dulu buat A-level di intec under MARA, sekarang belajar Aerospace Engineering di University of Sheffield, UK.

      Delete
  82. tumpang tanya MRO dan UAV tu apa? saya lepasan SPM 2015 dan berminat dengan bidang ini.

    ReplyDelete
  83. tumpang tanya MRO dan UAV tu apa? saya lepasan SPM 2015 dan berminat dengan bidang ini.

    ReplyDelete
  84. salam admin, saya lepasan diploma tapi umo dah 28.if saya sambung degree tahun ni,grad dah +-32..umo mcm ni kira susah jugak ke nak keja aerospace? hehe..

    ReplyDelete
  85. Kalau nk jd aircraft engineer,kna ad LAE eh??so,xyh la further degree in aerospace eng.? Cmtu ke?

    ReplyDelete
  86. Kalau nk jd aircraft engineer,kna ad LAE eh??so,xyh la further degree in aerospace eng.? Cmtu ke?

    ReplyDelete
  87. assalam saudara...
    saya bakal memasuki kolej kemahiran tinggi MARA(KKTM) dalam jurusan
    DIPLOMA INDUSTRI PEMBUATAN KOMPOSIT AEROANGKASA...apakah prospek saya setelah saya tamat belajar kelak? terima kasih.

    ReplyDelete
  88. Assalamuaikum, saya pelajar lepasan SPM 2015. Bolehkah saya tahu apa asasi/diploma dalam IPTA yang patut saya ambil sebelum saya melanjutkan pelajaran dalam Aerospace Engineering? Adakah saya perlu ambil electrical&elecronics, mechanics, mechatronics or science and technology? and adakah aerospace (aeronautics) sama macam aircraft maintenance engineering?

    ReplyDelete
  89. salam pang5..sya lpsan spm 2015 dan sya telah dpt interview letter dri MIAT dlm DIPLOMA OF ENGINEERING TECHNOLOGY IN AEROPLANE MAINTENANCE..soalan sya:-
    1.sekiranya sy dpt smbng blja di MIAT dlm diploma di ats dan tamat diploma,bleh kah sya buat LAME terus atau pun smbg dgree...??nk buat LAME mcm mne..??bleh ke buat di MIAT...???
    3.boleh x bgtau perjalanan yg prlu sy lalui dlm pengajian sy utk sy dptkan LAME???
    2.bleh tak suggest ipt or apa2 intitusi utk sy smbng pengajian (DIPLOMA)dlm bidang aviation dan utk sy dptkan LAME....
    ..btw sy terlalu obses dgn aeroplane,aviation n bab2 penerbangan....hrp dpt bg penjelasan yg ckup utk sy...tq
    email sy: 181ijak@gmail.com

    ReplyDelete
  90. As salam.. saya nak tnya pendapat pasal course avionic.. kalu course ni sng ke dpt keje??? Dgr citer susah nak dpt keje dlm bidang ni

    ReplyDelete
  91. salam betul ke saya dengar orang cakap klau nak teruskan bidang aerospace engineering ni kena ambil lesen penerbangan mcm pilot yg kosnya mencecah 250000rm..saya dengar cerita ni kebanyakkan budak MIAT tersangkut sebab ni..betul ke? ataupon mmg nak kerja engineering dgn company penerbangan mcm MAS kena ada lesen penerbangan?tq for reply :D

    ReplyDelete
  92. Salam

    Saya pelajar lepasan asasi sains 15/16.
    Saya keliru untuk meneruskan degree di miat(aircraft engineering) atau usm (aerospace engineering). Mana satu yg lebih baik untuk ambik untuk degree? Dan adakah LAE masih ada peluang pekerjaan?

    ReplyDelete
  93. Salam encik,
    Saya sedang mengambil dip in technology polymer composite di kktm masji tanah melaka. Saya berminat nak tau lebih lanjut lg tentang composite repair engineering tu. Utk kerja ni saya perlukan lesen atau tidak. Dan di uni mana yg encik suggestkan utk sambung degree dalam bidang ini?

    ReplyDelete
  94. Salam encik,
    Saya sedang mengambil dip in technology polymer composite di kktm masji tanah melaka. Saya berminat nak tau lebih lanjut lg tentang composite repair engineering tu. Utk kerja ni saya perlukan lesen atau tidak. Dan di uni mana yg encik suggestkan utk sambung degree dalam bidang ini?

    ReplyDelete
  95. Assalam encik, boleh beri pendapat encik pasal course dip aerospace pembuatan komposit di kktm melaka?

    ReplyDelete
  96. Assalam encik, boleh beri pendapat encik pasal course dip aerospace pembuatan komposit di kktm melaka?

    ReplyDelete
  97. salam. saya ingin menghubungi saudara. saya ingin bertanya mengenai course aerospace engineering di USM. Ini nombor saya. 0149341878.

    ReplyDelete
  98. asslamualaikum tuan,jadi kalau macam tu ,secara am nya license lagi besar nilainya dari degree ke tuan?Dan tuan rasa potensi terhadap "Aerospace Composite Manufacturing Programme Certificate" besar tak? saya dalam kebuntuan sama ada ingin meneruskan ke degree ataupon amik lesen.Terima kasih atas maklum bals tuan.

    ReplyDelete
  99. Saye nak tanye apekah perbezaan diantara kejuruterann aeroangkasa /kejuruteraan aeronautik /kejuruteraan mekanikal-aeronautik?mohon penjelasan yg lebih mendalam saye mohon tuan bantu saya.Terima kasih

    ReplyDelete
  100. Ank sy dh apply fondadation unikl .nk msk miat unikl lps abis.perlu interview utk msk @ 2.0 dh blh msk.ada yg kata x ok ambil kursus miat sb klu x de lesen lps bljr x dpt apa2 keje.betul ke?

    ReplyDelete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  102. Salam tuan, saya pelajar lepasan matrikulasi yang sedang mengisi upu untuk memasuki ke mna2 ipta. Saya berminat utk menjadi Air controller di menara lapangan terbang. But i have prob dlm pemilihan kos. Saya takut jikalau saya tersalah pilih kos, saya akan termasuk kos membina pesawat yg tidak saya minati. Saya hanya minat bahagian navigation and system. Do help me sir�������� kos apa yg perlu saya ceburi untuk mencapai cita2 saya

    ReplyDelete
  103. Asalamualaikum, saya dapat tawaran diploma industri pembuatan aeroangkasa daripada kktm. jadi ni soalan saya apakah pekerjaan saya jika mengambil kos ini ? adakah peluang pekerjaan cerah atau tidak ? apakah contoh2 perkara basic yang diajar ia ?? Berapa gaji basic? dan adakah gaji meningkat sedikit demi sikit ataupun gaji tetap ? Berbanding kos diploma industri pembuatan komposit aeroangkasa dengan Diploma kompetensi kimpalan yang mana lebih bagus ?? saya ingin pendapat daripada orang berpengalaman seperti awak.. sekian terima kasih

    ReplyDelete
  104. Bro, drpd smbung degree,duit byk kluar,lebih baik ambil LAE kan, saya lepasan matriks 17/18

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..tpi kena ingt...nk buat license bkan murah ya bgi saya la...average smua fees yg ato tawarkan above rm100k for Cat B...fot Cat A little lesser than that but still pass above Rm 40/50k

      Delete
  105. Salam tuan..kalau saya ni lepasan asasi cthnya n skiranya saya nk smbung deg dlm aerospace eng d usm cthnya..mmg ijazah yg saya dpt tu adakah sekali dgn license atau ijazah semata mata..n apa yg cara paling mudah utk saya dptkn pluang krjaya sbg aero engineer sdgkn kwgn saya msih blum stabil..sbb saya ni lepasan spm nk tahu jgk apa lgkh trbaik yg saya patut lakukan..mohon pencerahan drpd tuan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau grad usm aerospace eng kamu hnya ada degree dlm bidang tu shaja...license lain cerita..utk buat license kamu kena pergi mana2 ATO yg caam authorized kat malaysia ni...utk jdi aero eng. ada bnyk cara, kamu akan didedahkan lgi dlm bidang ni semasa degree nnti

      Delete
  106. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  107. Salam tuan. Saya bakal graduate sebagai aerospace engineer BEng di Unviversity of Sheffield pada July ini. Boleh tuan berikan nasihat mengenai langkah2 yang perlu saya ambil sewaktu mencari kerja nanti? Serta senarai syarikat2 aerospace yg cemerlang yg boleh saya mohon pekerjaan?

    ReplyDelete
  108. ANDA MEMILIKI PINJAMAN PERNIAGAAN PINJAMAN URGENT UNTUK MENGELOLA MASALAH MASALAH ANDA


    Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    homesloanss@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    homesloanss@gmail.com

    ReplyDelete
  109. KAlau mekanikal aeronautik tu apa eh

    ReplyDelete
  110. Asslam izinkan saya bertanya saya dapat tawaran bagi sijil kemahiran malaysia thap 2 bagi sijil aerospace compsite manufacturing baguskah ini dan basic gji berapa minta penjelasan kalau boleh kita bincang di ws 0198005278

    ReplyDelete
  111. Sekiranya pelajar yang belajar di Korea dalam bidang kejuruteraan tajaan JPA, ada tak bidang aerospace ni untuk ijazah , tk

    ReplyDelete
  112. saudara-saudara
    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

     .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com   
    Hubungi Says::+62 857 1997 9422
    Whatsapp::+62 857 1997 9422

    ReplyDelete
  113. Saya nak bertanya,saya bru lpsn spm dn apply course niey di UPU,tpi elektif yg saya ambil di sekolah tak berkaitan dngn kimia dn fizik ianya hanya sains biasa,adakah ianya sesuai?..saya minat tpi takut.


    ReplyDelete
  114. assalamualaikum , saya student lepasan matriks dan saya berminat dengan bidang ini .
    1. saya nak tanya apa beza kejuruteraan mekanikal aeronautik dengan kejuruteraan teknologi pembuatan pesawat?
    2.besarkah peluang pekerjaan untuk wanita dalam bidang ini ?
    please respon me saya amat memerlukan bantuan [sue.arniey@gmail.com]

    ReplyDelete
  115. Assalammualaikum.. sy nk tnye.. same ke course en ngn course yg adk sy ambil, industri komposit aeroangkasa.. act adk lelaki sy bru sje mndaftar di KKTM Melaka dlm bidang ni.. tp sy dfahamkn cert mereka tidak diiktiraf mqa.. then after 2y dorg akn prtktikal di syrikat2 yg related ngn course ni slme 1y n diserap msuk bkerja.. adakah peluang ni aln mmbantu adk sy atau mcm mne.. mohon pencerahan dri en kerana adk sy bniat mnukar course nye sdg kn die amat bmnat dgn bidang ini.. terima kasih

    ReplyDelete
  116. Saya mempunyai diploma teknologi automotif tapi bolehkah saya ambil degree untuk ke sarjana muda aeroangkasa untuk sambung degree saya?

    ReplyDelete
  117. Saya nak tanya, apa laluan selepas spm untuk menceburi bidang aerospace

    ReplyDelete
  118. Halo Semua, nama saya Rida Yahya, saya ingin berkongsi kesaksian hebat ini di platform ini supaya semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk memohon pinjaman secara dalam talian tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp. 14.4 juta, dari seorang lelaki di tempat yang tidak diketahui.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Asmara Hasan, jadi rakan saya meminta saya memproses pinjaman saya dengan Asmara Hasan. Oleh itu, saya menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +1 (802) 695-0723
    Saya memohon pinjaman sebanyak Rp. 380 juta dengan faedah 2%, jadi pinjaman dapat disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen untuk pemindahan kredit saya dan dalam masa kurang dari 4 setengah jam, wang pinjaman saya telah dikreditkan ke akaun bank saya.

    Saya menganggapnya sebagai gurauan sehingga saya mendapat pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan sebanyak Rp. 380 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dan Dia telah mengabulkan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Cik Asmara Hasan yang telah membantu memberikan kehidupan yang bebas daripada tekanan kewangan bagi saya, oleh itu saya mencadangkan agar sesiapa sahaja yang berminat untuk mendapatkan pinjaman boleh menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com)
    atau melalui
    WA: +1 (802) 695-0723 untuk pinjaman anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenar mengenai kejayaan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (ridayahya1234@gmail.com)
    Salam

    ReplyDelete
  119. Nama saya Kaarima Hakim, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman di internet agar sangat berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya benar-benar memerlukan pinjaman, untuk menaikkan perniagaan saya, tetapi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, yang hampir membuat hidup saya sengsara, sehingga seorang teman merujuk saya kepada salah satu pemberi pinjaman bernama Ibu Asmara, pemilik syarikat pinjaman Asmara Hasan, yang Saya menghubungi dan dia memberitahu bahawa sekiranya saya dapat memenuhi syarat dan ketentuan mereka bahawa pinjaman saya akan diberikan kepada saya dalam masa kurang dari 24 jam yang saya buat, selepas itu saya memohon pinjaman sebanyak 450 juta rupiah setelah perincian saya disahkan dalam masa kurang daripada 24 jam, akaun bank saya dikreditkan. Sekarang saya sangat gembira kerana kerjanya yang baik. Asmara dalam hidup saya dan keluarga, saya memutuskan untuk berkongsi kesaksian saya mengenai Ibu Asmara Hasan, agar orang-orang dari negara saya dan bandar saya dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman dalam bentuk apa pun, sila hubungi Ibu. Asmara melalui e-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com, atau hanya whatsapp +1 (802) 695-0723 Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: kaarimahakim@gmail.com untuk pekerjaannya yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya

    ReplyDelete
  120. Nama saya Siti Maria, dari Indonesia.
    Saya menghubungi Mrs RIKA ANDERSON LOAN INVESTMENT COMPANY untuk pinjaman bisnis tanpa jaminan sebesar $10,000 Kemudian saya diberitahu tentang langkah menyetujui jumlah pinjaman yang saya minta.

    Setelah mengambil risiko lagi karena saya begitu putus asa untuk mendirikan bisnis yang sangat mengejutkan saya, jumlah pinjaman disetujui dan dikreditkan ke rekening bank saya dalam waktu 7 jam perbankan tanpa stres untuk mendapatkan pinjaman saya.

    Saya terkejut karena saya adalah korban penipuan pertama! Jika Anda tertarik untuk mengamankan jumlah pinjaman tanpa jaminan & Anda berada di negara mana pun, saya akan menyarankan Anda untuk menghubungi PERUSAHAAN INVESTASI PINJAMAN RIKA ANDERSON melalui
    Situs web: www.rikaandersonloancompany.com
    rikaandersonloancompany.webs.com
    Email rikaandersonloancompany@gmail.com

    untuk pertanyaan dan penjelasan

    Whatsapp: +1(929)526-0086
    WA: +6285854125084
    Siti: mariasity62@gmail.com

    ReplyDelete
  121. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  122. Selamat hari pembaca yang saya hormati. Nama saya Zainab Bachar dari Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati kerana terdapat penipuan di mana-mana.

    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati. Beberapa bulan yang lalu saya menghadapi masalah kewangan, dan dalam keadaan putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang rakan merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Miss Asmara, saya hampir kehilangan harapan sehingga bertemu dengan pemiutang yang dipercayai ini bernama Asmara Hasan. Syarikat Asmara meminjamkan pinjaman tanpa jaminan berjumlah 600 juta rupiah (Rp 600,000,000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan atau kesulitan, Semuanya berjalan lancar dan dengan suku bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut dan gembira menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi miss Asmara melalui EMAIL: (asmarahasanloancompanyt@gmail.com) Anda tidak akan kecewa untuk mendapatkan pinjaman sekiranya memenuhi syarat.

    Anda juga boleh menghubungi saya: (zainabbachar22@gmail.com) jika anda memerlukan bantuan atau lebih banyak maklumat

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum maaf tanya, berapa kos yuran untuk belajar ni .....please notice😊 Saya nak tahu lebih mendalam

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...