Tuesday, May 6, 2014

Kerjaya Aeroangkasa : Membina Profil

By : pang5

Keyword : Developing your profile / membina profil

Ramai graduan-graduan atau pencari pekerjaan mengalami salah faham yang kronik tentang proses pengambilan pekerja. Mereka menyangka mereka sepatutnya diambil bekerja sekurang-kurangnya atas faktor berikut :

1. Belajar di Universiti luar negara atau ternama.
2. CGPA yang mengancam.
3. Internship di syarikat2 ternama.
4. Mendapat training2 yang terbaik.
5. Macam2 lagi....

Semua itu betul tetapi bukanlah kemestian bagi sesuatu syarikat itu untuk mengambil pekerja berdasarkan penilaian tersebut. Ramai yang masih keliru tentang pembinaan profil yang agak penting di dalam sesuatu proses pengambilan pekerja. Bagi sesebuah syarikat, mereka mengambil pekerja dengan cara 'profile matching' iaitu beberapa ciri yang dikehendaki seperti 'set of skill', 'set of soft skill', 'set of knowledge', social skills, emotional quotient, Intelligent quotient dan sebagainya.

Katalah untuk suatu pekerjaan contohnya Stress Engineer memerlukan profil pekerja seperti berikut :

1. IQ yang tinggi. (>60%)
2. EQ yang tinggi. (Konsisten)
3. Kemahiran matematik yang above par (>70%)
4. Pengalaman di dalam design office. (>2 years)
5. Boleh bekerja lebih masa.
6. Minat menyelesaikan masalah yang rumit.
7. Social skills (Sederhana)

Semua elemen2 di atas akan ditapis di resume/CV dan akan seterusnya diuji sewaktu interview. Perhatikan yang elemen2 di atas bukanlah hendak semuanya tip-top tetapi lebih kepada padanan profil anda match dengan profil yang majikan kehendaki. Bukan semua majikan hendakkan pekerja yang CGPA 3.5 dan bukan semua majikan yang menolaknya. Bukan semua position perlukan soft skills yang tinggi mungkin hanya perlukan sedehana sahaja. Bukan semua position memerlukan orang yang terlalu details pemerhatiannya.

Jika anda memahaminya maka fahamlah anda ungkapan yang selalu disebut 'rezeki masing-masing'.

Sebab itu para graduan dan pencari pekerjaan adalah disarankan agar muhasabah dahulu diri tentang kekuatan dan kelemahan diri. Kemudian lakukan self profiling dan terjemahkan di dalam resume dan CV. Pilih pekerjaan berdasarkan kemampuan yang ada dan juga minat yang mendalam. Jangan sesekali menipu diri sendiri dan cuba menjadi orang lain yang akan menyebabkan anda tersekat di kemudian hari.

Jangan sesekali ada niat hendak menipu ketika interview. Cuba berlaku jujur dan jadi diri sendiri kerana jika profil yang dikehendaki majikan itu match dengan diri kita, yang untung adalah kita sendiri. Jika tidak dapat itu tandanya profil kita tidak match.

Kadang2 kita sangat meminati suatu pekerjaan dan ingin memilikinya tetapi kita sebenarnya tiada kemampuan memikulnya. Bersyukurlah kepada Allah SWT jika tidak memiliki apa yang kita kehendaki kerana itu mungkin adalah yang terbaik buat kita.

Bagi graduan, binalah profil perlahan2 dengan menyertakan minat dan kajian terhadap suatu jenis pekerjaan tetapi bersederhanalah.

Bagi yang baru memulakan pekerjaan sila ambil latihan2 yang disediakan syarikat dengan serius kerana ia sangat membantu di dalam pembinaan profil pekerjaan. Jangan takut mengambil peluang dengan berpindah ke department2 baru atau membina skill2 baru. Pandang sesuatu dalam skop horizon yang lebih luas.

Binalah jaringan/networking melalui kemahiran bersosial. You'll never know who will help you in the future.

Jangan terlalu bergantung kepada jobstreet.(terlalu ketinggalan)

Untuk worldwide recognition disarankan menggunakan Linkedin. (lebih advanced)

Catit setiap latihan/training yang diambil dan letakkan di CV. Tulis secara ringkas tetapi padat contoh :

  • Engineering Structure - Basic Metallic - Airbus Toulouse, France -March 2014
  • Engineering Structure - Advanced Metallic - Airbus Toulouse, France -March 2014
  • Engineering & Maintenance Process Communication - April 2014
  • Structural Repair Training - Eurocopter, Malaysia -June 2012
  • Configuration Management - Verify - August 2011
  • Performance Appraisal - Nelson -December 2011

Nasihat untuk siapa2 yang akan menempuhi kerjaya aeroangkasa ialah jangan cari musuh. Dunia aeroangkasa ini sangat kecil dan peluang untuk kita bertemu semula dengan orang yang kita benci sangat tinggi.

If you really hate a person just ignore him and just keep smiling.... it will not hurt you more..just don't let your life miserable and waste your time just because a person who didn't even deserve to take your most valuable time and feelings.... Spend it to your family and your love ones will be much better.

Merci.
pang5

21 comments:

  1. assalamualaikum....ada facebook x? ada bnda nk tnya ni...tntng aeroangkasa..hehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum......pang5.... Klau lepasn stpm at least brpa pointer to apply ths aeronautical engineering....n...Muet too!!!....)

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum sedara boleh tak dari bidang MRO nak ke bidang aeroangkasa... Saya dari miat..Kemudian Nak tanya kalau dari MRO kemana lagi bidang Saya boleh masuk.

    ReplyDelete
  4. salam...pang5..saya baru tamat Diploma Of Engineering In Aeroplane Maintenance (A&C) di admal aviation college...selain aircraft technician ape lagi bidang yang boleh saya tuju kerana aircraft technician sangat kurang peluang pkerjaan sekarang ni..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada diploma boleh apply jd asst engineer... Boleh jd aircraft planner. Atau sambung blajo amik degree.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Biasiswa ape yang boleh apply for aerospace??? i am currently study 1st sem aerospace at upm - thanks in advance

    boleh mintak no phone nak contact or fb/email

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Salam saya dari asasi engineering,boleh tolobg ceritakan pathway utk saya kerja dalam bidang MRB atau UAV setelah tamat asasi?terima kasih

    ReplyDelete
  9. dear master of composite, i have a few question about this composite repair career path. can i have your email sir? or is there anyways for me to contact u ? imma ex diploma miat, currently a bit blurr bout my career as LAE doesnt give me interested anymore. here is my email sir zhafrankemat@gmail.com and my phone no 0143607913 and i've been struggling for 2 years to get involved in this industry. and now im working at the spirit aerosystem.

    ReplyDelete
  10. assalam pang5,bole x sy nak mintak nasihat skit..sy akan mengambil spm tahun ni dan sy berminat utk menjadi composite repair seperti encik..tapi sy xdak berapa tau mengenai pekerjaan ini..bidang apa yg perlu sy ambil slps tamat spm nanti?harap encik reply

    ReplyDelete
  11. assalam pang5,bole x sy nak mintak nasihat skit..sy akan mengambil spm tahun ni dan sy berminat utk menjadi composite repair seperti encik..tapi sy xdak berapa tau mengenai pekerjaan ini..bidang apa yg perlu sy ambil slps tamat spm nanti?harap encik reply

    ReplyDelete
  12. salam....im from asasi upm and nak tanye about this course punye jobs kat malaysia for perempuan...tqvm

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Proses mencari kerja ni mcm kita memanah. Bukan sekali memanah terus tepat ke sasaran. Kalau dapat kena papan target pun dah cukup baik. Jgnlah tersasar sampai 10m jauh. Ingat proses ini diulang2 sampai tepat. Kalau x dpt yg kita nak cuba dpt yg terhampir dan bina profil.... Bila dah mahir satu perkara baru kita pergi kpd yg lain. Akhirnya kita dpt melihat sesuatu itu drpd skop horizon yg lbh luas.

    ReplyDelete
  15. Bang saye nak tanye apekah perbezaan diantara kejuruteraan aeroangkasa,kejuruteraan aeronautik dan kejuruteraan mekanikal-aeronautik??
    Harap abg dpt beri pencerahan yg lebih mendalam😊saye anat berbesar hati klu abg dpt beri penerangan yg lebih mendalam kepada saye.terime kasih

    ReplyDelete
  16. Hello! Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum,

    I get an offer interview for MRB Engineer in manufacturing field. Actually this is first time I heard about MRB. Thanks to your blog, Sir!

    If you can share..Actually I want to know what exactly the MRB do/function in Aerospace or other field? My background is Industrial Mathematics but I had experience as QAQC in construction field.

    The question is, Is QAQC same/related as MRB? Because as what i read, MRB is doing same or slightly same with Quality. Checking or inspect the non-conforming materials. Really appreciate if you can answer ASAP because my interview is just around the corner.

    Thank you Sir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrb ni maksudnya material review board... Bila ada non conformance, mrb meeting akan gather org2 drpd material, design, manufacturing etc utk find solution. Mrb engineer yg saya maksudkn dlm artikel more on repair design. Dlm aerospace bidang ini ada disiplin yg tersendiri. Mrb engineer ini akan jadi org tgh yg memahami semua masalah drpd manufacturing, design n process aspect. Ada mrb dlm quality tp itu bukan skop artikel ni.

      Delete

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...